Aldoende, een knallend eind

wp-P1040182In overleg met de kinderen van het Proefjesproject op de B.S.O. Aldoende hebben we gekozen om op de eindpresentatie raketten te lanceren. Bij het voorlaatste project hebben de kinderen eerst een raketje gemaakt van een twee rietjes. Door in dunne rietje te blazen wordt het raketje, van het dikke rietje, gelanceerd.
wp-P1040179Bij de eerste test blijken de raketten nogal te gieren (naar rechts of links vliegen) “Het komt door de wind” en te stampen (naar beneden of boven te gaan). Hoe kan je er voor zorgen dat de raketjes recht vliegen? “…?” Wie kan mij vertellen hoe een pijl (van pijl en boog) eruit ziet? Eerst wordt de boog uitvoering beschreven, maar hoe ziet een pijl er uit?  “Er zit een punt aan“, “Er zitten van haartjes, veertjes aan“. Probeer je raketje zo te veranderen dat die meer op een pijl gaat lijken en test hem steeds.

wp-P1040181De kinderen gaan aan de slag met papier, plakband en lijm. Ze maken een paar vleugeltjes aan vast. Met meeste kinderen weten daar wel raad mee. Wie het raketje snel weer test, ziet of de raket wel vooruit vliegt. Met twee vleugels vliegt de raket recht vooruit, maar sommigen raketten gaan nu rollen (draaien om zijn as). “Er moet nog een staart bij, net zoals bij een vliegtuig“. En dat blijkt goed te werken. Bij een ander kind maakt het raketje een looping naar boven “Dit werkt niet meester, de vleugels zitten te veel naar voren” De oplossing is al door het meisje zelf gegeven. Andere kinderen zitten heel lang te knutselen, Als de tijd bijna om is, moeten ze hem nog snel testen. Werkt het raketje nog wel goed?

wp-P1040180Na de oefening met de kleine raket beginnen de kinderen met het maken van een grote raket. Dit is een geheim project en ouders mogen niet binnen komen of door raampjes gluren. De raketten worden getest en verbeterd. De raketten vallen snel uit de lucht. Er moet een zware punt aangemaakt worden. Namen erop en volgende week worden ze gelanceerd.

wp-20151202_142654Het spannende moment is gekomen. Vandaag worden de raketten gelanceerd. Over een half uur komen de ouders en er moet veel gedaan worden. De raketten worden mooi tentoongesteld en de lancering moet worden geoefend en er moet een theateropstelling gemaakt worden voor de presentatie. De raketten worden straks gelanceerd met grote
sambalsausbakjes. Ze worden gevuld met 20 ml water, een bruistablet erin en de deksels erop. Nu wachten, maar geen knal. Hoe kan dit nu? Hoe moet dat nu straks?
wp-20151202_144954De ouders komen binnen en we gaan beginnen met de presentatie. Voor de lancering worden door alle kinderen nog twee proefjes uitgevoerd. Als eerste laten ze blikjes dansen. Het blikje staat in een plasje water en onder het blikje staat  een bakje met water en een bruistablet. Wie weet hoe het komt? “Door de bruistablet ontstaat veel gas. Het gas wp-20151202_145256wil weg onder het blikje en dat kan alleen door het blikje op te tillen. Daardoor gaat het blikje bewegen“.
In een bruistablet zit citroenzuur en baksoda. Dat doen de kinderen in een ballon. “We maken dus zelf een bruistablet” De ballon wordt op een flesje gezet. Het flesje is half gevuld met water. Wanneer het mengsel in de ballon in het water wordt gestrooid worden de ballonnen, onder baasde blikken en gejuich, vanzelf opgeblazen.

wp-20151202_150650De tafels worden afgeruimd en droog gemaakt. Nu komt het spannendste moment. Maar eerst krijgen alle kinderen een persoonlijk certificaat, een applaus en een proevenwaaier met 10 proefjes van expedition chemistry.

Nu is het zover. De eerste 4 raketten zullen worden gelanceerd. Gaat het lukken? Het schiet me op het laatste moment te binnen: “de bakjes moeten niet helemaal vol met water, er moet minder water in”. We vullen de bakjes nu met 15 ml water, zeg ik tegen de kinderen. Zal het nu wel lukken? De bruistablet gaat erin. De deksel erop. Bakje omdraaien en raket erop. En nu wachten. wp-20151202_150517En plotseling… Knal! De raket schiet de lucht in. Ouders en kinderen juichen. Ja ze doen het! En dan weer: Knal en daar gaat ook de derde raket. De vierde gaat niet. Het bakje heeft lekkage en de vloeistof vloeit eruit. Die gaat in de herkansing bij de volgende ronde. Alle raketten worden gelanceerd. Bij de laatste lancering scheurt de raket helemaal open.

Tenslotte wordt Alice bedankt voor de assistentie die ze heeft verleend bij de projecten. Ze krijgt een warm applaus en een presentje. En dan worden er vele handen geschud. En bedankjes uitgewisseld.
He, jammer de 10 projecten zijn alweer voorbij.

Share Button